Creierul uman asimilează mai ușor informația atunci când poate asocia acea informație cu o emoție și de aceea jocurile educative pot avea un impact semnificativ în procesul de învățare. Dacă sunteți în căutarea de jocuri și materiale, pe care să le folosiți pentru a învăța despre tehnologia informației, vă sugerez să vizitați code.org
Code.org este o organizație nonprofit, fondată în 2013, ce își dorește să ofere cât mai multor copii oportunitatea de a studia informatica. Folosind materialele disponibile gratuit pe code.org, copiii pot învăța cum să asambleze secvențe de operații pentru a rezolva anumite provocări. Secvențele pot fi programate folosind blocuri care reprezintă instrucțiuni:
Copiii mai avansați vor putea descoperi cum pot fi implementați algoritmii folosind javascript.
Resursele puse la dispoziție de code.org sunt organizate pe grupe de vârstă.
Cursul 1 conține materiale ce pot fi utilizate, cu sau fără calculator, de către învățători sau profesori pentru copii cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani. Marea majoritate a resurselor din acest curs sunt traduse în limba română, dar mai există și unele cuvinte în engleză. Copii pot folosi aceste materiale singuri, sau cu puțin ghidaj, dacă știu să citească. Puteți accesa resursele pentru cursul 1 aici: https://studio.code.org/s/course1
Cursul 2 este destinat copiilor care pot să citească și au vârsta mai mare de 6 ani.
La fel ca și în cazul cursului 1 resursele puse la dispoziție pentru acest curs sunt în mare parte traduse în limba română. Puteți accesa resursele pentru cursul 2 aici: https://studio.code.org/s/course2
Cursul 3 este destinat copiilor cu vârste cuprinse între 8 și 18 ani și este orientat spre aprofundarea cunoștințelor dobândite la cursul 2. Și materialele acestui curs sunt traduse aproape în totalitate în limba română. Puteți accesa resursele pentru cursul 3 aici: https://studio.code.org/s/course3
Cursul 4 este destinat copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani, care au trecut deja prin cursurile 2 și 3. În acest curs copiii vor avea ocazia să rezolve probleme complexe, combinând diferite tehnici învățate în cursurile anterioare. Materialele acestui curs sunt traduse, în mare parte, în limba română. Puteți accesa resursele pentru cursul 4 aici: https://studio.code.org/s/course4
Cursul în format intensiv este format dintr-o serie de exerciții prin care copii pot învăța aceleași cunoștințe ca și cele predate în cursurile 2, 3 și 4, dar într-un format mai comprimat de doar 20 de ore. Și aceste resurse sunt disponibile în mare parte în limba română. Puteți accesa resursele pentru acest curs aici: https://studio.code.org/s/20-hour
Resurse off-line. Cei care doresc să predea concepte de informatică, în locații unde copiii nu au access la calculatoare, pot printa și folosi resursele off-line puse la dispoziție de code.org. Aceste resurse conțin planuri de lecții, filmulețe de instruire, formulare de evaluare și exemple de materiale didactice. Din păcate aceste materiale sunt doar în limba engleză și vor trebui traduse de către educatori. Puteți accesa resursele off-line aici: https://code.org/curriculum/unplugged
Copii care știu deja limba engleză se pot bucura și de o lungă serie de cursuri care încă nu sunt traduse. Utilizând aceste resurse copii pot învăța o mulțime de lucruri începând de la înțelegerea identității digitale și până la dezvoltarea propriilor aplicații. Puteți găsi legături către resursele în limba engleză în partea de jos a acestei pagini: https://studio.code.org/courses
Fiecare serie de exerciții începe cu instrucțiuni care prezintă tot ce ai nevoie să cunoști pentru a le rezolva. Să luăm exemplul “16 Laboratorul de Joacă” din cursul 1: https://studio.code.org/s/course1
Dacă alegem primul exercițiu (1) vom fi întâmpinați de mesajul de provocare “Poți face acest câine să spună ‘Bună ziua lume’?” Pentru a accepta provocarea trebuie doar să apăsăm pe butonul “OK”.
În partea din dreapta apare “Spațiu de lucru”. Aici vom pune blocurile care formează algoritmul. Deja în spațiul de lucru putem observa că apare blocul “când rulezi”. Acesta este blocul care indică punctul de pornire al algoritmului.
Blocurile de care avem nevoie pentru a rezolva provocarea apar în secțiunea “Blocuri” din mijlocul ecranului. Pentru a rezolva acest exercițiu avem nevoie să așezăm blocul “spune ...” în “Spațiu de lucru” sub de blocul “când rulezi”. Apoi edităm textul pe care vrem să-l spună cățelul. Pentru a rula algoritmul trebuie apoi doar să apăsăm pe butonul “Rulează” de sub imaginea cu cățelul.
În acest prim exercițiu din serie copii învață să folosească blocul “spune ...”. În alte exerciții copiii vor învăța să mute personaje pe ecran și în final să folosească mai multe blocuri pentru a creea o poveste.
Exercițiile pot fi făcute și fără autentificare dar pentru a-și salva progresul făcut de la o oră de curs la alta, copiii își pot crea gratuit un cont pe code.org: https://studio.code.org/users/sign_in sau folosind butonul de “Autentificare” din partea de sus a fiecărei pagini de exerciții.
Dacă nu vrei să predai informatică dar vrei să îi ajuți pe cei de la code.org să ofere gratuit materiale de calitate copiilor din România poți să te înscrii ca voluntar pentru traducerea din limba engleză a materialului pus la dispoziție de ei: https://code.org/translate
În articolul următor voi scrie despre o platformă care propune sărbătorirea anuală a informaticii: Ora de cod
Până data ce vine vă doresc sănătate și spor la joacă.
Referințe:
Head First Design Patterns - Eric Freeman, Elisabeth Robson, Bert Bates, Kathy Sierra
コメント