• Viorel Bota

Activități pentru copii - Scratch

Scratch este o platformă digitală, gratuită, și un limbaj de programare ambele dezvoltate de Lifelong Kindergarten group de la MIT Media Lab.


Idea celor de la MIT Media Lab este că procesul de învățare ar trebui să susțină dezvoltarea creativității, deoarece creativitatea este una din cele mai mari nevoi ale societății moderne. Pentru a stimula creativitatea, copiii au nevoie de resursele educaționale care să le permită exprimarea creativă. Din acest motiv au cei de la MIT Media Lab au creat limbajul de programare și platforma Scratch. Puteți afla mai multe despre filozofia care stă la baza Scratch în articolul “Kindergarten Is the Model for Lifelong Learning” scris de Mitchel Resnick în 2009.


O analiză a comunității utilizatorilor platformei de programare Scratch, a evidențiat cunoștințele și abilitățile pe care le dezvoltată utilizatorii platformei prin crearea proiectelor în Scratch.

Astfel au fost identificate:

  • Concepte: secvențe de operații, bucle de execuție, paralelism, evenimente, elemente condiționale, operatori și date

  • Practici: dezvoltarea prin iterații, testarea, reutilizarea de cod existent, abstractizarea și modularizarea

  • Perspective: analiza prin întrebări, avantajele lucrului în echipă, înțelegerea calcului ca un mediu pentru creație

Dacă aveți timp vă recomand cu căldură să aflați mai multe detalii despre această analiză accesând pagina: http://scratched.gse.harvard.edu/ct/defining.html


Platforma scratch poate fi accesată la adresa: https://scratch.mit.edu/

Pentru a începe să creați jocuri și povești accesați opțiunea “Creează” din meniul de sus sau apăsați pe butonul “Start Creating”.

Pagina de pornire Scratch
Pagina de pornire Scratch

Se va deschide o fereastră nouă de proiect în cadrul căreia veți găsi pe mijlocul ecranului o fereastră cu prezentări în format video. Aceste prezentări vă vor explica în detaliu cum funcționează platforma și cum puteți crea proiecte noi. Dacă este prima dată când utilizați Scratch vă recomand să urmăriți prezentările. Pentru instrucțiuni suplimentare puteți accesa secțiunea de tutoriale din meniul din partea de sus a paginii.


pagină de joc Scratch
pagină de joc Scratch

Puteți modifica oricând limba folosită apăsând pe pictograma în formă de glob din partea stângă sus a ecranului.

Dacă doriți să vă salvați proiectul va trebui să vă creați un cont folosind o adresă de e-mail validă. Puteți accesa pagina de creare a unui cont nou selectând opțiunea “Alătură-te Scratch” din partea dreaptă sus a paginii.


În cazul în care doriți să utilizați aplicația scratch fără o conexiune la internet, o puteți descărca de aici: https://scratch.mit.edu/download

Dacă sunteți profesori sau educatori și doriți să utilizați Scratch la orele voastre vă puteți folosi de resursele create în acest scop:

  • Curricula de calcul creativ (Creative computing) conține planuri de lecții, deja create, pe care le puteți folosi în funcție de nevoile copiilor. Puteți accesa curricula aici: http://scratched.gse.harvard.edu/guide/curriculum.html. Cei de la “Cartea Daliei” au tradus în limba română această curriculă așa că o puteți descărca de pe pagina indicată mai sus de la secțiunea “Translations”






  • De asemenea puteți accesa grupul de facebook “Teaching with Scratch” creat pentru a pune în legătură profesorii, din toată lumea, care utilizează Scratch.


Ca profesor puteți oricând să cereți crearea unui cont de profesor pe platforma Scratch. Un cont de profesor vă permite să administrați conturile copiilor din clasă cât și proiectele acestora. Pentru mai multe informații legate de contul de profesor Scratch accesați pagina: https://docs.google.com/document/d/1Qb8Lyeiivr-oB49p5Bo17iXU5qxGpBJHuFa_KR5aW-o/view


Pentru copii cu vârsta între 5 și 7 ani platforma Scratch pune la dispoziție aplicația ScratchJr. Folosind aplicația ScratchJr copiii pot programa în Scratch fără să fie nevoie să scrie sau să citească. Puteți găsi link-urile de descărcare a aplicației aici: https://www.scratchjr.org/about/info. Dacă doriți să pregătiți lecții folosind aplicația ScratchJr puteți folosi curricula și instrucțiunile de activități puse la dispoziție aici: https://www.scratchjr.org/teach/activities

și aici: https://www.scratchjr.org/teach/curricula


Fiind o platformă online, Scratch poate fi utilizată la implementarea unor activități educaționale pentru copii care nu pot fi prezenți fizic la școală. Părinții și profesorii pot găsi instrucțiuni despre cum să pregătească astfel de activități pe pagina: https://sip.scratch.mit.edu/scratchathome/


În cazul în care copiii sunt interesați de mașinuțe, roboți sau alte echipamente electronice, ei ar putea folosi Scratch pentru a programa platformele puse la dispoziție de Fundația Raspberry Pi. Această fundație este o organizație caritabilă ce produce și distribuie calculatoare Raspberry Pi cu obiectivul de a ajuta tinerii să învețe despre calculatoare și electronică digitală.

Fundația Raspberry Pi mai pune la dispoziție și o serie de tutoriale prin care prezintă cum pot fi utilizate, în Scratch, diverse dispozitive electronice precum diode LED, senzori de mișcare și altele. Unele tutoriale sunt simple și au teme amuzante precum:

Alte tutoriale, precum cel de la adresa de mai jos, sunt un pic mai complexe și necesită utilizarea de extensii a plăcilor Raspberry Pi: https://projects.raspberrypi.org/en/projects/sensehat-scratch2-mp3-player

Dacă doriți să aflați mai multe informații despre cum puteți controla pinii digitali ai Raspberry Pi din Scratch puteți folosi tutorialele:

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/physical-computing-with-scratch

https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/gpio/scratch2/README.md


Până data ce vine vă doresc sănătate și spor la joacă.


Referințe:

https://scratch.mit.edu/

https://www.ted.com/talks/mitch_resnick_let_s_teach_kids_to_code#t-381275

https://scratch.mit.edu/educators

http://scratched.gse.harvard.edu

https://llk.media.mit.edu/scratch/Learning-with-Scratch.pdf

https://www.edutopia.org/kindergarten-creativity-collaboration-lifelong-learning

http://scratched.gse.harvard.edu/ct/defining.html

https://www.scratchjr.org

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/physical-computing-with-scratch

https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/gpio/scratch2/README.md

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/sensehat-scratch2-mp3-player

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/traffic-lights-scratch2

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/santa-detector

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/robot-antenna

https://sip.scratch.mit.edu/scratchathome/